Notice: Undefined offset: 4 in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 26
دانشکدۀ اصول دین


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12




اندیشه » مراکز دینی و حوزوی » تعداد بازدید: ٢٩٧٨٢٠
دانشکدۀ اصول دین
امتیاز:

Notice: Undefined variable: counter in /home/mahbobtarin/public_html/showmahbob.php on line 271

آيت الله علامه عسكري به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص باز تأسیس دانشگاه اصول دین بغداد در ایران و با توجه به آشنايي عميق و قديمي كه از مردم ديار قم داشتند پس از طي مراحل قانوني و با همت بلند حجت الاسلام والمسلمين حاج شيخ علي محمودي در سال 1375هـ. ش دانشكده اصول الدين را در قم تأسيس نمودند. اين دانشكده از معدود دانشكده هايي است كه كار خود را با پذيرش دانشجو مقطع کارشناسی ارشد آغاز كرده است. پس از مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حديث ، مقطع دكتري اين رشته نيز در دانشكده راه اندازي شد.

اهداف تأسيس اين دانشكده به شرح زير است:
1ـ گسترش آموزش علوم دینی.
2ـ تربيت متخصصان علوم دینی.
3ـ فراهم ساختن زمينه و امكانات لازم براي ارتقاي سطح علمي كليه علاقمندان علوم دینی به ویژه علوم قرآن و حديث.

اعضاي هيئت مؤسس دانشكده اصول الدين عبارتند از:
1ـ محمدعلي تسخيري 2ـ محسن محمدي عراقي 3ـ سيدكاظم عسكري 4ـ محمدعلي آذرشب 5 ـ عبدالكريم بي آزار شيرازي 6ـ سيدكمال فقيه ايماني

اعضاي هيئت امناي دانشكده اصول الدين به شرح زير مي باشد:
حضرت آيت الله محمدعلي تسخيري
حضرت آيت الله محسن محمدي عراقي
حضرت آيت الله محمد حسن اختري
حجت الاسلام و المسلمين سيد ابوالحسن نواب
جناب آقاي دکتر علي اكبر صالحي
جناب آقاي دکتر سيد محمدحسين پوركاظمي
جناب آقاي دکتر سيد محمدكاظم نائيني
جناب آقاي دکتر محمد علي آذر شب
جناب آقاي دکتر سيد احمد زرهاني
جناب آقاي دکتر سيد کاظم عسکري
جناب آقاي دکتر سيد احمد عظيم پور
حجت الاسلام و المسلمين دکتر سعيدي روشن

حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني در ديدار با تعدادي از دانش آموختگان اين دانشكده در سال 1382 فرمودند:
اين دانشكده خلاء بزرگي را در پاسخگويي به شبهات اعتقادي و خنثي سازي تلاش هاي مخالفان اسلام پُر كرد. از اين رو، دانشكده اصول الدين سرمايه بزرگي براي اسلام و مسلمين به شمار مي رود. بايد اين دانشكده با هدايت علمي و معنوي علامه عسكري بتواند افرادي را كه به عقايد اسلامي مسلط باشند، تربيت كند تا آنان بتوانند با انديشمندان اديان ديگر مناظره كنند... احاطه علمي حضرت علامه عسكري به مسایل كلامي بسيار زياد است و بايد او را استادي كم نظير در اين زمينه به شمار آورد.
از سال 1380 هـ. ش پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي رشته علوم قرآن و حديث و ويژه اتباع خارجي (پيرو همان نظر سابق علامه مبني بر تربيت متخصصان ديني از كشورهاي مختلف) آغاز شد.
مرحوم علامه عسكري(قدس سره) هميشه به دست اندركاران دانشكده اصول الدين توصيه مي كرد كه هدف اول در اين دانشكده تربيت افراد با استعداد و دوم، آموزش آنان و مسلح نمودن آنان به فن مناظره است و با اين اهداف عالي است كه امروز شاهديم افرادي كه در اين دانشكده تحصيل كرده اند و در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري اين دانشكده دانش آموخته اند، از افتخارات علمي و ديني كشور ما هستند و اكثراً اعضاي هيئت علمي دانشگاهها شده اند.
از ديگر افتخارات اين دانشكده، کسب رتبه هاي منحصر به فرد در مسابقات فرهنگي ـ قرآني و جشنواره هاي مختلف در طول ساليان متمادي است كه در زير بعضي از آنها اشاره مي كنيم:

بعضي از افتخارات اين دانشكده:

1ـ كسب رتبه پنجم مقطع دکتری از پنجمين دوره معرفي پايان نامه هاي برتر دانشجويي چهاردهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم توسط جناب آقاي دكتر عبدالرضا زاهدي عضو هيئت علمي و مدير گروه علوم قرآن و حديث دانشكده اصول الدين قم با پایان نامه «تحقیق و تصحیح تفسیر المبانی لنظم المعانی».
2ـ كسب رتبه اول پايان نامه هاي كارشناسي ارشد دوره، توسط جناب آقاي دكتر حسين شريف عسكري عضو هيئت علمي و مدير آموزش دانشكده اصول الدين قم.
3ـ كسب رتبه نخست رشته حفظ ده جزء مسابقات سراسري قرآن دانشجويان كشور توسط سركار خانم عارفي جو در سال 1387.
4ـ كسب رتبه پنجم مقطع دکتری هفتمين جشنواره معرفي رساله هاي برتر قرآني دانشجويان كشور توسط جناب آقاي سيدمصطفي احمدزاده با پايان نامه «سنجه هاي فهم قرآن».
5ـ كسب رتبه برتر مقطع كارشناسي ارشد هفتمين جشنواره معرفي پايان نامه هاي برتر قرآني دانشجويان كشور توسط جناب آقاي روح الله محمدعلي نژاد عمران با پايان نامه «سعودت و نحوست از منظر قرآن كريم و روايات».
6ـ كسب مقام برتر در بخش ویژه پايان نامه هاي مرتبط با حضرت مهدي(عج) در سومين دوره انتخاب پايان نامه هاي برتر قرآني دانشجويان در دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم توسط آقاي محمدهادي قهاري كرماني با پایان نامه «بررسی تطبیقی روایات تفسیری فریقین درباره امام مهدی»
7ـ كسب رتبه پنجم سومين دوره معرفي پايان نامه هاي برتر قرآني كشور توسط سركار خانم ليلا اوصالي با پايان نامه «احسان و محسنين از ديدگاه قرآن و حديث».
8ـ كسب مقام پنجم رشته پايان نامه برتر قرآني مقطع كارشناسي ارشد در چهارمين دوره انتخاب پايان نامه هاي برتر قرآني در سيزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم توسط آقاي سيدعبدالرضا توليت.
9- کسب عنوان دوم مسابقات شنای دانشجویان استان قم جام 16 آذر توسط آقای حمیدرضا رجبی (حکم نایب قهرمانی ایشان از سوی هیئت شنای استان قم هنوز ارسال نشده است).
10- کسب عنوان پنجم رساله های عربی دکتری در جهان اسلام توسط آقای احسان امین با
پایان نامه «منهج النقد فی التفسیر» (مدرک مثبته در دسترس نیست).
11- تألیف و ارسال مقاله «شکیبایی حضرت فاطمه؛ زیربنای آرمان انتظار» از سرکار خانم صدیقه افتاده و چاپ در مجموعه مقالات برگزیده کنگره «میراث علمی و معنوی حضرت فاطمه زهرا(س)».
12- پذیرفته شدن مقاله سرکار خانم صدیقه افتاده با عنوان « مفهوم شناسی و مصداق شناسی اهل بیت(ع)» در شانزدهمین همایش علمی-تحقیقی 83 توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان.
13- تألیف و ارسال مقاله «معرفی امیر مؤمنان علی بن ابی طالب(ع) از منظر خطبه فاطمی توسط خانم گوهر خواجه گودری در اولین کنگره میراث علمی و معنوی حضرت فاطمه زهرا(س).
14- کسب رتبه نائب قهرمانی جهان در بخش انفرادی مردان و رتبه نائب قهرمانی جهان در بخش تیمی مردان اولین دوره مسابقات جهانی پومسه در کشور کره در سال 2006میلادی توسط جناب آقای علی نادعلی نجف آبادی.
15- کسب عنوان نائب قهرمانی جهان در بخش تیمی مردان دومین دوره جام جهانی پومسه در کشور کره در سال 2007 میلادی توسط آقای علی نادعلی نجف آبادی.
16- کسب عنوان قهرمانی جهان در بخش تیمی مردان سومین دوره جام جهانی پومسه در کشور ترکیه در سال 2008 میلادی توسط آقای علی نادعلی نجف آبادی.
17- کسب عنوان کتاب برتر سال دانشجویی در سال 1387 توسط جناب آقای محمد علی طاهرنژاد با کتاب «ارتباط عملکرد انسان با حوادث».
... و دهها افتخار ديگر كه شرح آن مجالي مناسب مي طلبد.
مرحوم علامه عسكري(قدس سره) در عمر پربركت خود، تحقيقات ارزشمندي در زمينه بيان حقيقت مذهب تشيع و تسنن به عمل آوردند. بارزترين ويژگي اين تحقيقات كه پيوسته به شاگردان و دانشجويان خود نيز توصیه مي نمودند، حقيقت جويي بدون توجه به تعصبات مذهبي و حفظ کرامت انسانی و آداب اسلامی در برخورد با معتقدین سایر مذاهب است .
يكي از اقدامات ارزشمندي كه به يادگار از ايشان مانده است، تصحيح سرفصل و دروس مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري رشته علوم قرآن و حديث است كه پس از بررسي هاي فراوان كارشناسان، سرانجام در تاريخ هیجدهم دی ماه سال یکهزار و سیصد و هفتاد و نه در چهارصد و ششمین جلسه شوراي عالی برنامه ریزی به تصويب رسيد و براي اجرا به كليه دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي ابلاغ شد.
پس از پاگرفتن دانشكده اصول الدين در قم، حال نوبت ساير شهرها بود كه از رايحه دلپذير اين گلستان بهره مند گردند و براي جوانان بقيه نقاط كشور هم فرصت تحصيل در چنين مجموعه اي فراهم شود. مرحوم علامه عسكري (قدس سره) در زمان حيات خويش، موفق به تأسيس دو شعبه ديگر در شهرهاي تهران و دزفول شد و موافقت شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر تأسيس شعبه ساوه اين دانشكده نیز پس از ارتحال ايشان حاصل شد.
مرحوم علامه عسكري(قدس سره) در زمان حيات خويش ، شخصاً رياست اين دانشكده را بر عهده داشت. اين عالم محقق پس از نزديك به يك قرن تلاش علمي و مجاهدت در راه نماياندن حقيقت مذهب تشيع با روشي جذاب و شيرين، سرانجام در تاريخ 25/6/1386 ديده از جهان فرو بست و در كنار مضجع شريف بانوي پرهيزكاران و ولي نعمت صالحان ،حضرت فاطمه معصومه (س) در قم ‌آرميد.
آنان كه بر تحقيقات و كوشش هاي علمي ايشان آگاهي داشتند از شنيدن خبر رحلت ايشان بسيار متاثر شدند. مقام معظم رهبري در پيامي به مناسبت رحلت علامه عسكري(قدس سره) محصول مبارك عمر ايشان را تاليفات ايشان دانستند.

متن پيام معظم رهبري را در زير مي خوانيد:

متن پيام تسليت مقام معظم رهبري
بسم الله الرحمن الرحيم
درگذشت محقق و نويسنده عاليقدر مرحوم آيت الله آقاي حاج سيدمرتضي عسكري(رحمه الله) را به علما و حوزه هاي علميه و شاگردان و ارادتمندان و به طور ويژه به خاندان مكرم و فرزندان محترم ايشان تسليت مي گويم.
اين عالم بزرگوار و سختكوش، دهها سال از عمر بابركت خود را در راه پژوهش در كلام و تاريخ و حديث صرف كرد و محصول مبارك آن تأليفات و مقالاتي است كه در گستره جهان اسلام با استقبال و تحسين روبرو شد و در ترويج مكتب اهل بيت(علیهم السلام) موفقيت هاي ارزشمندي به دست آورده است.
رحمت خدا بر ان دانشمند بلند همت و پرتلاش و خستگي ناپذير.
والسلام عليه و رحمه الله
سيدعلي خامنه اي
27 شهريور ماه 1386

متن پيام تسليت حضرت آيت ... مكارم شيرازي

مرجع بزرگ شيعيان جهان، حضرت آيت ... مكارم شيرازي نيز مرحوم علامه عسكري را برادري عزيز و دوستي محترم و گرانقدر مي دانستند و در پيامي فقدان او را اينگونه تسليت گفتند:
ضايعه مولمه رحلت علامه عسكري براي ما بسيار دردناك بود. برادري عزيز و دوستي محترم و گرانقدر را از دست داديم كه به وجودش مباهات مي كرديم.
آن فقيد سعيد نزديك به يك قرن از عمر شريف خود را در راه خدمت به اهل بيت(علیهم السلام) و نشر آثار علمي آنان و تربيت شاگردان و عالمان ديني و تأسيس مؤسسات اسلامي صرف كرد و آثار فراوان و كم نظيري از خود به صورت كتابهاي نفيس به يادگار گذاشت و لحظه اي از تلاش و كوشش، حتي در روزهاي آخر عمر خود ننشست.
سوز ديني آن فقيد سعيد و عشق وافر و علاقه شديدش به خاندان پيغمبر و دفاع جانانه و شجاعانه او قابل انكار نيست، جزاه الله عن الاسلام و اهل بيت نبيه خير الجزاء و تغمده الله برحمته و حشره مع اوليائه الطاهرين.
حقير اين مصيبت بزرگ را به حوزه هاي علميه و علماي اعلام و همه شيعيان، خاصه به خاندان گرامي و فرزندان محترمش تسليت عرض مي كنم و صبر جميل و اجر جزيل براي آنها از خداوند مسألت دارم.
دانشكده اصول الدين ؛ هم اکنون

پس از رحلت علامه بزرگوار سید مرتضی عسکری(ره) فرزند ایشان جناب آقای دکتر سید کاظم عسکری ریاست دانشکده را عهده دار شدند.
در دانشكده اصول الدين بنا بر توصيه هاي فراوان مرحوم علامه عسكري(قدس سره) و نيز برای ایجاد آرامش روحي و فكري دانشجويان در زمان تحصيل ، بخش خواهران و برادران از هم تفكيك شده و هر يك زير نظر مسئولين مربوطه به انجام فعاليت هاي علمي و فرهنگي مي پردازند .
هم اكنون بيش از ده كانون و تشكل فرهنگي و علمي در دو بخش خواهران برادران اين دانشكده و با محوريت دانشجويان، فعال است و دو نشريه طلوع (بخش برادران ) و مبين (بخش خواهران) نیز منتشر مي شود.
كتابخانه دانشكده اصول الدين قم با بيش از 8000 جلد كتاب در زمينه هاي مختلف علوم ديني، مرجع مهمي براي پژوهشگران و دانشجویان این دانشکده و سایر مشتاقان از مراکز دیگر به حساب مي آيد.
بخش های آموزشي، اداري و مالي، امور فرهنگي و تحصيلات تكميلي از قسمت هاي فعال اين دانشكده به حساب مي آيد و هم اكنون(بهمن ماه سال 1387) حدود 400 دانشجو در رشتة علوم قرآن و حديث(كارشناسي، كارشناسي ارشد، دكتري) زبان و ادبيات عرب(كارشناسي) و فقه و حقوق اسلامي(كارشناسي) به تحصيل اشتغال دارند.
برگزاري جشن فارغ التحصيلي و جشن ازدواج دانشجويي، برگزاري مراسم مختلف ملي و مذهبي در مناسبت هاي مختلف، اعطاي وام از صندوق رفاه دانشجويان، برگزاري كلاس هاي تقويت بنيه علمي دانشجويان شاهد و ايثارگر، برگزاري مسابقات مختلف علمي و فرهنگي، هدايت مثمرثمر پايان نامه هاي كارشناسي ارشد و رساله هاي دكتري(كه تاكنون بارها موجب افتخارآفريني گشته) تنها گوشه اي از فعاليت هاي صورت گرفته و در حال انجام اين دانشكده مي باشد.
ساختمان فعلی دانشکده در فضایی بالغ بر متر مربع در بلوار 75 متری عمار یاسر، خیابان شهید قدوسی، پذیرای دانشجویانی است که از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور، این دانشکده را برای ادامه تحصیل برگزیده اند. شماره تماس روابط عمومی دانشکده 7773525-0251 می باشد و سایت دانشکده نیز به نشانی WWW.OSOOL.AC.IR پاسخگوی مراجعین محترم در زمینه های مختلف می باشد.
دانشكده اصول الدين؛ آنچه خواهد بود

طرح چشم انداز دانشكده اصول الدين با توجه به سند چشم انداز توسعه استان و با استناد به رهنمودهاي مقام معظم رهبري، ترسيم شده ودر راه اجراي آن نيز گام هايي برداشته شده است.
در سند چشم انداز، ايجاد مجتمع در سطوح مختلف(از مهد كودك تا دكتري) با حداقل سه رشته «علوم قرآن و حديث»، «فقه و حقوق اسلامي» و «زبان و ادبيات عرب» براي 2000 دانشجو پيش بيني شده است.
در اين سند، بخش خواهرن كاملاً مجزا از برادران ذكر شده و بخش هايي از قبيل مجموعه هاي ورزشي، مهدكودك، پيش دبستاني، دبستان، مدرسه راهنمايي، دبيرستان و دانشگاه پيش بيني شده است.
اين مجموعه كه در راستاي اهداف مجاهد نستوه حضرت آيت الله علامه سيدمرتضي عسكري(ره) است، در شهرك دانشگاهي قم به بهره برداري خواهد رسيد. همچنين به زودي دانشكده اصول الدين به دانشگاه تبديل خواهد شد و مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري رشته هاي «زبان و ادبيات عرب» و «فقه و حقوق اسلامي» نيز داير خواهد شد.



توجه: از آنجا که درج مطالب در سایت "محبوبترین‌ها" برای همه کاربران آزاد می باشد، از همه کاربران محترم تقامندیم؛ در صورت مشاهده مطلبی خلاف واقع، غیرقانونی و یا منافی فرهنگ و اخلاق ایرانی و اسلامی در هر یک از پروفایل‌ها، از طریق بخش "تماس با ما" سایت مدیریت سایت را در جریان بگذارید.
 روابط عمومی سایت محبوبترین‌ها
Share


Notice: Undefined variable: width_tablighpx in /home/mahbobtarin/public_html/tablighat.php on line 12



صفحه اصلی | ارتباط با ما | درباره ما | خبرنامه | جستجو | نقشه سایت | RSS
محبوبترین‌های سیاسی | محبوبترین‌های ورزشی | محبوبترین‌های هنری | محبوبترین‌های اقتصادی | محبوبترین‌های دانش | محبوبترین‌های اندیشه | محبوبترین‌های فرهنگ و ادب | محبوبترین‌های ارتباطات | محبوبترین‌های تاریخ و جامعه | محبوبترین‌های بهداشت
Notice: Undefined variable: linktop1 in /home/mahbobtarin/public_html/bottom.php on line 28

دانشکدۀ اصول دین

محبوبترین‌ها,مشاهیر ایران,بیوگرافی نخبگان,جدیدترین اخبار,محبوبترین‌چهره‌ها,محبوبترین‌های سیاسی,محبوبترین‌های ورزشی,محبوبترین‌های هنری,محبوبترین‌های اقتصادی,محبوبترین‌های پزشکی,محبوبترین‌های فرهنگی,محبوبترین‌های دین و اندیشه,محبوبترین‌های رسانه و ارتباطات,محبوبترین‌های علم و دانش,محبوبترین‌های تاریخ و جامعه,